Villkor
Index:

Artikel 1 - Definitioner

Artikel 2 - Entreprenörens identitet

Artikel 3 - Tillämplighet

Artikel 4 - Erbjudandet

Artikel 5 - Kontraktet

Artikel 6 - Ångerrätt

Artikel 7 - Kostnader vid återkallande

Artikel 8 - Undantagande av ångerrätt

Artikel 9 - Priset

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

Artikel 11 - Leverans och genomförande

Artikel 12 - Transaktioner med lång varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Artikel 13 - Betalning

Artikel 14 - Klagomål

Artikel 15 - Tvister

Artikel 16 - Ytterligare eller olika villkor

 

Artikel 1 - Definitioner

I dessa förhållanden gäller:

1. Grace period: Den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.
2. Konsument: Den fysiska personen som inte agerar i utövande av yrke eller verksamhet och ett distansavtal med entreprenören.
3. Dag: kalender;
4. Transaktionstid: ett distansavtal avseende en serie produkter och / eller tjänster, leveransen och / eller inköpet sprids över tiden.
5. Långvarig databärare: Allt som helst innebär att konsumenten eller verksamheten som gör det möjligt för honom personligen att rikta information på ett sätt som underlättar framtida samråd och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
6. Ångerrätt: Konsumenternas möjlighet att se inom kontraktets väntetid.
7. Entreprenör: De naturliga eller juridiska produkterna och / eller tjänsterna till konsumenterna.
8. Distansavtal avser ett avtal inom ramen för ett system som organiserats av entreprenören för distansförsäljning av produkter och / eller tjänster fram till avtalets slut med ensam användning av ett eller flera kommunikationsmetoder avstånd
9. Teknik för fjärråtkomst: innebär att man kan ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma rum.
Artikel 2 - Entreprenörens identitet

Ipirio

E-post: info@ipirio.nl

CoC-nummer: 572.890,50

Momsidentifikationsnummer: NL852518158B01

 

Om entreprenörens verksamhet är föremål för en relevant licensordning: information om tillsynsmyndigheten

 

Om entreprenören ett reglerat yrke:

- Den yrkesorganisation eller organisation som han är ansluten till
- Den professionella, platsen i EU eller EES där den tilldelas
- En hänvisning till de professionella regler som gäller i Nederländerna och instruktioner om var och hur dessa professionella regler kan nås.

Artikel 3 - Tillämplighet

1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande av entreprenören och avtal som nås på avstånd mellan företag och konsumenter.
2. Innan avståndskontraktet ingås, lämnas texten till dessa allmänna villkor till konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan avtalet ingås på avstånd, ange de allmänna villkoren för inspektion hos näringsidkaren och skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på konsumentens begäran.
3. Om avståndskontraktet ingås elektroniskt, kommer texten i dessa villkor elektroniskt att göras tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att konsumenten på ett enkelt sätt kan lagras på ett hållbart medium. Om detta inte är rimligt möjligt, innan avståndskontraktet är stängt, kommer att ange var man ska vara medveten om de allmänna villkoren elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran elektroniskt eller på annat sätt.
4. Om det förutom de allmänna villkoren gäller särskilda produkt- eller tjänsteförhållanden gäller andra och tredje stycket och konsumenten kan fortsätta i händelse av motstridiga villkor beroende av gällande avsättning för honom. Detta är det mest gynnsamma.

Artikel 4 - Erbjudandet

1. Om ett erbjudande har en begränsad varaktighet eller villkor är detta uttryckligen angivet i erbjudandet.
2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och / eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om entreprenören använder dessa bilder är en sann avspegling av produkterna och / eller tjänsterna. Tydliga misstag eller fel i erbjudandet bindande för entreprenören.
3. Varje erbjudande innehåller sådan information som är tydlig för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
o priset inklusive skatter
o kostnader för leverans
o hur avtalet kommer att uppnås och vilka åtgärder de behöver
o tillämpa om rätten till återkallande eller inte
o Betalningssätt, leverans eller utförande av kontraktet
o Fristen för att acceptera erbjudandet, eller tidsfristen för att hålla sig till priset.
o Tariffens storlek för distanskommunikation om kostnaden för användning av tekniken för distanskommunikation beräknas på annat sätt än den vanliga prissättningen för kommunikationsmedel.
o om kontraktet lämnas in efter avslutande, och i så fall hur detta kan nås av konsumenten
o hur konsumenten innan avtalet ingås kan kontrollera de uppgifter som han lämnat enligt kontraktet och reparera om det behövs
o några andra språk, inklusive nederländska, kan kontraktet ingås
o det beteende som den näringsidkare är föremål för och hur konsumenten kan konsultera dessa beteendekoder elektroniskt och
o Minimiperioden för distansavtalet vid en förlängd transaktion.

Artikel 5 - Kontraktet

1. Avtalet är föremål för bestämmelserna i punkt 4 som ingåtts vid tidpunkten för konsumentens godkännande av erbjudandet och uppfyller motsvarande villkor.
2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer näringsidkaren att genast erkänna det elektroniska kvittot om acceptans av erbjudandet. Innan mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av operatören kan konsumenten upphäva kontraktet.
3. Om avtalet skapas elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och han ska säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, tar handlaren lämpliga säkerhetsåtgärder.
4. Entreprenören kan - enligt lagen - informera eller konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser och av alla de fakta och faktorer som är viktiga för en sund avtals avståndskontrakt. Om operatören under denna undersökning var berättigad för att inte ingå avtalet har han rätt att vägra eller binda genomförandet till särskilda villkor en order eller en begäran.
5. Entreprenören lämnar konsumenten eller tjänsten följande information skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras på ett tillgängligt sätt av konsumenten på ett varaktigt medium för att skicka:
en. Adressen till etableringen av verksamheten där konsumenter kan lämna in klagomål
b. Villkoren och hur konsumenten kan utnyttja ångerrätten eller ett tydligt uttalande angående uteslutandet av ångerrätten.
c. Information om garantier och service efter försäljning.
d. de uppgifter som ingår i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, såvida inte operatören redan lämnat denna information till konsumenten innan avtalet genomförts
e. Kraven på uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämd.
6. Vid en förlängd transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid leverans av produkter:

1. Vid köp av produkter kan konsumenten säga upp avtalet utan att ge någon anledning inom 14 dagar. Denna period börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en förutbestämd av konsumenten och entreprenören tillkännagavs representant.
2. Under denna period kommer konsumenten att behandla produkten och förpackningen. Han kommer att vara produkten endast för att packa upp eller använda som nödvändigt för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt, kommer han att med produkten, med alla tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i sitt ursprungliga skick och förpackning till entreprenören, enligt leverantören tillhandahålla rimliga och tydliga instruktioner.
När du tillhandahåller tjänster:

3. Vid tillhandahållande av tjänster har konsumenten möjlighet att säga upp avtalet utan att ge skäl, under minst fjorton dagar, från och med dagen för avtalets ingående.
4. För att utöva sin ångerrätt, fokuserar konsumenten på att näringsidkaren levererar och / eller utseende vid leverans till område tillhandahålls rimliga och tydliga instruktioner.

Artikel 7 - Kostnader vid återkallande

1. Om konsumenten utövar sin ångerrätt, överstiger inte kostnaden för returfrakt.
2. Om konsumenten har betalat ett belopp, ska entreprenören beloppet så snart som möjligt men senast 30 dagar efter återbetalningen eller avbokningen, återbetala.

Artikel 8 - Undantagande av ångerrätt

1. Operatören kan utesluta rätten till tillbakadragande från konsumenten i den utsträckning som anges i punkterna 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren klart i erbjudandet, åtminstone i tid för ingående av avtalet anges.
2. Undantagande av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
a som har skapats av entreprenören till konsumentens specifikationer .;
b. Det är tydligt personligt i naturen.
c. som inte kan återlämnas på grund av deras natur
d. som förstör eller föråldras
e. vars pris beror på fluktuationer på den finansiella marknaden som den näringsidkare inte har någon påverkan på
f. för enskilda tidningar och tidskrifter;
g. för ljud- och videoinspelningar och datorsoftware som konsumenten har brutit förseglingen.
3. Undantagande av ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
en. på boende, transport, catering eller fritid för att genomföra ett visst datum eller under en given period
b. vars leverans med konsumentens uttryckliga samtycke före perioden har löpt ut
c. på vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Priset

1. Under den angivna perioden har inte priserna på produkterna och / eller tjänsterna ökat, med undantag för prisförändringar på grund av förändringar i mervärdesskattesatserna.
2. Utan hinder av föregående stycke ska de affärsprodukter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och där företagaren inte har någon kontroll till olika priser. Dessa fluktuationer och det faktum att eventuella prismål är i erbjudandet.
3. Prisökningar inom 3 månader efter avtalets slut är endast tillåtna om de härrör från lagstiftning eller förordningar.
4. Prisökningar från 3 månader efter avtalets slut är endast tillåtna om näringsidkaren har kommit överens om och:
en. De är resultatet av lagstiftning eller förordningar. eller
b. Konsumenten har rätt att säga upp avtalet från det datum då ökningen träder i kraft.
5. Priserna i leverans av produkter eller tjänster inkluderar moms.

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

1. Entreprenören garanterar att produkterna och / eller tjänsterna uppfyller de kontraktspecifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och / eller användbarhet och gällande lagar på dagen för ingåendet av kontraktsbestämmelserna och / eller förordningarna. Om avtalet är överens, säkerställer entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
2. Av näringsidkaren påverkar tillverkaren eller importören inte de rättsliga rättigheterna och påståenden som konsumenten kan åberopa enligt kontraktet mot näringsidkaren.

Artikel 11 - Leverans och genomförande

1. Näringsidkaren tar största möjliga omsorg vid mottagande och genomförande av order på produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
2. Leveransplatsen är den adress som konsumenten känner till företaget.
3. Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa villkor accepterade Bolaget snarast inom 30 dagar, om inte en längre leverans har överenskommits. Om leveransen försenas eller om en order inte eller endast delvis utförs, tar konsumenten emot dem inom 30 dagar efter beställning. Konsumenten i detta fall rätten att säga upp avtalet utan straff och ha rätt till ersättning.
4. Vid upplösning enligt föregående stycke ska operatören beloppet som konsumenter betalade så snart som möjligt men senast 30 dagar efter avvisning.
5. Om leveransen av en beställd produkt visar sig omöjlig, kommer näringsidkaren att försöka tillhandahålla en ersättningsvara. Vid leveransen rapporteras att en ersättningsartikel levereras på ett tydligt och begripligt sätt. För ersättningsposter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaden för returleverans bärs av entreprenören.
6. Risken för skador och / eller förlust av produkter vilar på näringsidkaren fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en förutbestämd och entreprenören tillkännagavs representant, om inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 12 - Transaktioner med lång varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Lägga märke till

1. Konsumenten kan när som helst säga upp gällande uppsägningsregler och uppsägningstid på upp till en månad när som helst på obestämd tid, som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster.
2. Konsumenten får ingå avtal under en bestämd period som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster som slutar när som helst vid slutet av den fasta tiden, med förbehåll för gällande uppsägningsregler och ett meddelande om högst en månad .
3. Konsumenterna kan de avtal som nämns i föregående stycken:
o Avbryt när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period
o Avbryt åtminstone samma sätt som de är avslutade
o Avbryt med samma tillkännagivande som företaget har förhandlat för sig själv.
Förlängning

4. Ett avtal ingås under en bestämd period som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas under en bestämd period.
5. Trots vad som sägs ovan, ingås en överenskommelse för en bestämd period som omfattar regelbunden leverans av dagliga eller veckovisa tidningar och tidskrifter förnyas tyst för en bestämd period på upp till tre månader, eftersom konsumenterna förlängde avtalet i slutet av förlängningen kan upphöra med uppsägningstid på högst en månad.
6. Ett kontrakt för en bestämd period som sträcker sig till regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas på obestämd tid om konsumenten kan när som helst säga upp en uppsägningstid på upp till en månad och ett meddelande om mer än tre månader sträcker sig till det vanliga fallet i avtalet, men mindre än en gång i månaden, levererar dagliga, nyheter och veckovisningar och tidskrifter.
7. En överenskommelse med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av försöksdagar, nyhets- och veckovisningar och tidskrifter (försöks eller inledande prenumeration) avslutas automatiskt och fortsätter inte stilla efter prövningen eller introduktionen.
Dyr

8. När ett kontrakt har en löptid på mer än ett år, ett år efter det att konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med uppsägningstid på upp till en månad, såvida inte rimligheten och rättvisan mot uppsägning före utgången av avtalet löser sig .

Artikel 13 - Betalning

1. Om inget annat överenskommits ska de belopp som konsumenten betalar betalas inom 14 dagar efter det att den avköpsperiod som avses i artikel 6 första stycket börjar. Om ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar löpa efter att konsumenten har mottog bekräftelsen av avtalet.
2. Vid försäljning av produkter till konsumenter i allmänna förhållanden får det aldrig anges en förskottsbetalning på mer än 50%. Om betalning är överens, kan konsumenten inte hävda några rättigheter rörande genomförandet av ordern eller tjänsten innan förskottsbetalningen har gjorts.
3. Konsumenten är skyldig att omedelbart tillföra operatören felaktigheter i den levererade eller angivna betalningen.
4. Vid konsumentförbud, operatören som omfattas av lagstadgade begränsningar, har rätten att förflytta sig till konsumenten visad att ta ut rimliga kostnader.

Artikel 14 - Klagomål

1. Entreprenören har väl publicerade klagomål och behandlar klagomål enligt detta förfarande.
2. Klagomål om utförandet av kontraktet måste omedelbart, fullständigt och tydligt beskrivas och lämnas till entreprenören, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
3. Företagarens klagomål inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål är en förutsägbar längre behandlingstid, svaras sedan av operatören inom 14 dagar med uppsägningstid och en indikation om konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse skapar en tvist som är föremål för tvist.

Artikel 15 - Tvister

1. Kontrakt mellan företagaren och konsumenten av dessa villkor avser endast nederländsk lag.

Artikel 16 - Ytterligare eller olika villkor

Ytterligare eller olika bestämmelser i dessa villkor får inte vara till nackdel för konsumenterna och bör registreras skriftligt eller kan vara så att konsumenten på ett tillgängligt sätt lagras på ett varaktigt medium.